Webowe budownictwo z sensem. Jak stworzyć stronę, która działa?

Czym jest web design? Przede wszystkim kreatywną pracą, której efekty muszą być użyteczne. I na tym ostatnim słowie skupimy się najmocniej, bo przed nami przejazd po kluczowych wytycznych podczas budowania nowej strony internetowej dla twojej marki„

Jak w „Porach roku” Vivaldiego… Tak właśnie zmienia się dizajn naszych stron. Ba! Nie tylko on, ale także ich struktura, responsywność i możliwości. Mają na to wpływ trzy zasadnicze elementy:

1. rozwój technologii, który lansuje nowe urządzenia, a także pozwala na korzystanie z nowoczesnych form programowania,

2. moda, czy też społeczny gust — bo co parę lat gruntownie aktualizujemy wspólną umowę na temat tego, co jest fajne, a co trąci myszką,

3. i najważniejsze — nasze przyzwyczajenia, które są wypadkową dwóch poprzednich z dodatkiem kilku innych czynników, które musimy zostawić do analizy psychologom, socjologom, biologom i kognitywistom.

To, że zmieniasz (strzelam!) właśnie swoją stronę internetową albo przynajmniej o tym myślisz, wynika z twojego przeczucia, które dotyczy obecnej strony twojej firmy i jej niedopasowania do potrzeb odbiorcy. Być może nie prezentuje się nowocześnie lub nie nadąża za aktualnymi trendami w zakresie rozwiązań cyfrowych.

Przymierzając się zatem do pracy nad nowym projektem witryny, weź pod uwagę powyższe punkty. Specjalnie z myślą o tobie postaram się przybliżyć je bardziej szczegółowo. Tak, żeby na koniec wyklarował się obraz zadań do wykonania. 

No to zaczynajmy!

FUNKCJONALNOŚĆ

Użyteczność strony jest tym, co uzasadnia jej istnienie. Od funkcji portfolio, przez platformę e-commerce, po rozbudowany portal usługowy — za każdym razem interesuje nas osiągnięcie celu: prezentacja brandu, wzmocnienie sprzedaży, zachęcenie do kontaktu.

Warto jest spojrzeć na funkcjonalność przez pryzmat relacji odbiorcy z technologią.

Wygodne korzystanie z Twojej witryny, możliwość łatwego odczytania jej na urządzeniu i poprawnego podjęcia interakcji — to kluczowe aspekty cyfrowego bytu twojej firmy. Wszelkie problemy techniczne mogą dyskwalifikować portal. Nieresponsywny projekt, niedziałające przyciski, niedostosowanie do nowych przeglądarek czy specyfiki urządzeń mobilnych — wszystko to może wyeliminować nas z gry o uwagę użytkownika, a w najgorszym razie pozbawić przychodu.

Jak zadbać o „stronę techniczną” platformy? Najpierw powinieneś/aś zdefiniować to, czemu portal ma służyć. Następnie — konsultując się z deweloperem — określ to, jak taką stronę postawić i jakie kroki są do tego niezbędne. Dobór dewelopera będzie kluczowy. Doświadczeni programiści nie tylko świetnie ocenią potrzeby, ale także zweryfikują wszelkie nieścisłości czy ograniczenia. Urealnij wizję, dopasowując środki do zamierzeń.

UX

Jeżeli ustaliłeś/aś już cele, dopasowałeś/aś je do możliwości technicznych, budżetu i odpowiedniego typu platformy — przyszedł czas na prace architektoniczne.

W przypadku strony internetowej, działania user experience mają odpowiadać na pytanie: jak? To pytanie o sposób osiągnięcia twojego celu za pomocą budowy portalu. Doświadczenie użytkownika jest przecież medalem o dwóch stronach: tej wpływającej na wygodę użytkowania oraz drugiej — prowadzącej użytkownika tam, gdzie ma szansę zdobyć wartość, realizując twoje założenia biznesowe.

Tym, co wyróżnia dobry UX, jest przejrzystość, a razem z nią także bardzo jasne ustalenie punktów konwersji.

Są to punkty, które wzajemnie uzupełniają się, wpływając na sukces twojego projektu. A zatem: jeżeli użytkownik jasno rozumie, w jaki sposób może poruszać się po stronie internetowej — prawdopodobieństwo, że kliknie przycisk, który jest dla ciebie strategicznym punktem konwersji, się zwiększa.

Jeżeli przy słowie przejrzystość zatrzymał ci się wzrok i zastanawiasz się, co to konkretnie może znaczyć — to dobry znak. Bo przejrzystość wpada w klasyczną kategorię terminów zwaną „to zależy”.

Bo to, czy ktoś będzie czuł się dobrze na twojej stronie, zależy od jego osobowości, przyzwyczajeń, aspiracji, umiejętności i wielu innych czynników. Dlatego też mówi się, że UX bez badań po prostu nie istnieje. 

DIZAJN

Na koniec przysłowiowa wisienka na torcie, która ma dość niewdzięczne zadanie: przykuwać uwagę i tworzyć estetyczne wrażenia dopasowane do gustu grupy docelowej. Dlaczego niewdzięczna? — spytasz. Ponieważ pełni służalczą rolę wobec warstwy użytkowej — i tu pojawia się zadanie dla dizajnerów. 

Zadanie projektanta to uspójnić projekt, ale też wyróżnić to, co powinno rzucać się w oczy. Tak, by strona budziła wrażenie jednej przemyślanej całości (to także sprzyja założeniom UX).

Tam, gdzie istnieje taka potrzeba, grafika powinna podkreślać kluczowe informacje lub działania kierujące ruchem nie tylko gałek ocznych, ale i myszki.

Najczęstszym problemem, jaki na tym etapie napotykają zespoły  to komunikacja potrzeb i wizji. Osoba zarządzająca może odnosić się do projektu określeniami mało precyzyjnymi, np. „więcej energii”, „chciałbym, żeby robiło wrażenie” lub „musi być nowocześnie”. Zamiast tego proponujemy opisywanie szczegółowe — operowanie na przestrzeni, konkretnych kolorach, przykładach zastosowania danego rozwiązania w innych projektach (screeny, linki).

Konsekwentna i jasna komunikacja potrzeb i swojej opinii o dizajnie pomoże ci osiągnąć zamierzony efekt szybciej, niż w przypadku otwartych i wrażeniowych ocen.

– 

Mam nadzieję, że tych kilka wniosków, jakie nasuwają się nam podczas pracy nad stronami, będzie dla ciebie podstawą do planowania pracy nad nową stroną lub aktualizacją obecnej. To tylko uproszczona droga, natomiast szczegóły zależą od skali projektu i twoich oczekiwań.

Jeżeli potrzebujesz omówić projekt i szukasz partnera do pracy przy swojej witrynie — zachęcamy do kontaktu.

Chcesz poznać nasze podejście do projektów? Dowiedz się, jak działamy.