Być albo nie być (w social mediach) – oto jest pytanie!

czyli rozważania poparte dowodami na temat obecności (lub nie) firmy w social mediach

Nie jest tajemnicą, że social media rozwijają się bardzo szybko, a liczba ich użytkowników stale rośnie. Czy jest to jednak powód, by działać szablonowo i wchodzić w świat wirtualnych relacji?

Powyższe pytania to przedstawienie raczej stereotypowego myślenia, które często nie ma pokrycia w rzeczywistości. Obecność firmy w SoMe może być koniecznością, wymuszoną profilem działalności, ale może też być podyktowana innymi przesłankami, wynikającymi z potrzeby budowania bliższych relacji z marką.

Jak to zwykło się mówić w branży: „wszystko zależy”.

Czy warto więc być w social mediach i jak robić to dobrze? Poświęć 5 minut i zajrzyj do poniższego tekstu, a zapewniam, że odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć.

1. Liczby nie kłamią, czyli ile osób używa social mediów?

Na początek rzućmy okiem na tegoroczne statystyki. W przeciągu ostatnich lat portale społecznościowe zawładnęły komputerami i telefonami milionów mieszkańców naszej planety. Według danych, opublikowanych w lipcu 2022 r. przez DataReportal, dostęp do Internetu ma 63% światowej populacji, a 9 na 10 z nich używa mediów społecznościowych.

W Polsce te liczby również są imponujące – aż 87% społeczeństwa korzysta z Internetu, spędzając ok. 2 godzin dziennie na portalach społecznościowych! Wnioski nasuwają się więc same: jeśli chcemy być obecni w codziennym życiu naszych klientów (zarówno tych stałych jak i potencjalnych), powinniśmy być obecni w sieci!

2. Konkurencja, czyli profile społecznościowe polskich i zagranicznych firm

Social media rosną w siłę, a przedsiębiorcy coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę. Naturalnym więc zjawiskiem jest to, że wraz z rosnącą liczbą użytkowników, zwiększa się też procent firm korzystających z portali społecznościowych. Według danych Eurostatu, w Polsce od 2015 do 2021 r. liczba firm aktywnych w social mediach wzrosła dwukrotnie i pod koniec zeszłego roku, było to aż 46% polskich przedsiębiorstw.

Jeżeli wyjdziemy poza granice naszego kraju i porównamy te statystyki z danymi z całej Unii Europejskiej, okaże się, że blisko 60% europejskich firm korzysta z mediów społecznościowych.

Warto jednak zauważyć, że ta aktywność zależy od wielkości firmy, a co za tym idzie również budżetu, świadomości i czasu. Wśród dużych europejskich przedsiębiorstw ponad 80% posiada konta w social mediach, a wśród małych jest to 56%.

3. Obecność. Czy powinniśmy założyć konta na wszystkich portalach społecznościowych?

Na to pytanie najlepiej jest odpowiedzieć wspomnianym już wcześniej „to zależy”. Przy tworzeniu planu komunikacji w social mediach powinniśmy przemyśleć kilka kluczowych kwestii. O wiele łatwiej jest założyć profile na różnych kanałach społecznościowych, niż pozostać wszędzie aktywnym. Zastanówmy się więc: Czy mamy czas i umiejętności, aby te media prowadzić?

Jeżeli nie wiemy, jak opracować strategię, nie mamy pomysłu i długoterminowego planu działania, ani nie dysponujemy czasem, który możemy poświęcić na social media, warto pomyśleć nad tym, czy zakładanie pięciu różnych kont i pozostawienie ich bez regularnej opieki nie przysporzy nam więcej problemów, niż korzyści. To także dobry moment, by zastanowić się nad pomocą z zewnątrz.

4. Gotowy szablon. Dlaczego wiele kont zaczyna wyglądać dokładnie tak samo?

Aktualnie w temacie marketingu internetowego dostępnych jest mnóstwo narzędzi i materiałów, które umożliwiają samodzielne prowadzenie social mediów. Niekwestionowanym plusem tego zjawiska jest to, że wszechotaczająca wiedza na ten temat buduje w nas świadomość, jak istotna jest obecność marki w sieci i jak mniej więcej powinna wyglądać nasza komunikacja.

Jest to jednak pułapka, w którą łatwo wpaść. Nierzadko marketingowi „specjaliści” dodają pozornie merytoryczne wpisy, powołując się na nieprawdziwe informacje, nieaktualne treści lub bardzo uproszczone wzory działań.

Bez przygotowania strategii i bez świadomości tego, jak ważne jest określenie własnego stylu i celów, skuszeni prostą formą, wpadamy w sidła szablonowych postów i powielanych schematów, niczym nie wyróżniając się na rynku.

5. Profesjonalizm. Kiedy warto pomyśleć o współpracy z agencją

Agencja, dzięki odpowiednim narzędziom i posiadanej wiedzy jest w stanie zweryfikować pojawiające się w Internecie „prawdy”. Na bieżąco obserwuje trendy i dostosowuje je do klienta. Często w samodzielnej pracy nie jesteśmy w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na opracowanie odpowiedniej strategii oraz prawidłowego określenia grupy odbiorców, dobrania celów i nadania komunikacji swoistego stylu, który będzie unikalny i spójny z naszą marką.

PS. Im bardziej świadomi będziemy unikalnych cech naszych produktów lub usług, swojej grupy odbiorców i celów jakie chcemy osiągać, tym lepiej będziemy w stanie prowadzić swoje sociale oraz tym bardziej efektywna będzie współpraca z agencją.

No dobrze, skoro dotrwaliście do tego momentu, na pewno czekacie na naszą jednoznaczną odpowiedź. Czy warto być w sieci? WARTO! Trzeba tylko wiedzieć JAK, a to już nie jest taka prosta sprawa. Wasza firma musi być wiarygodna, a co za tym idzie aktywna. Tak jak już wspomniałam, konta społecznościowe muszą „żyć”, a przede wszystkim muszą być zgodne z duchem i stylem marki.