LINKEDIN – must-have Twojej marki osobistej online

…czyli jak zbudować swój profil na LinkedIn.

Z jednej strony kopalnia wiedzy jeśli chodzi o szukanie rozwiązań biznesowych, z drugiej – niezastąpione narzędzie do budowanie marki osobistej, a z trzeciej – medium ułatwiające poszukiwanie pracy. LinkedIn to dzisiaj dla wielu must-have. Niezależnie od celu lub branży, w której się obracasz, dobrze skonstruowany profil jest w stanie sprawić, że znacznie uwiarygodnisz swoje dokonania zawodowe. To też furtka do pozyskania nowych kontaktów biznesowych. Z poniższego wpisu dowiesz się m.in., jak odpowiednio stworzyć profil na LinkedIn, jak zwiększyć swoją wiarygodność i widoczność oraz jak zadbać o odpowiedni poziom zaangażowania wśród sieci kontaktów. Jeśli jeszcze nie używasz tego medium, to po tej lekturze dowiesz się, dlaczego koniecznie warto tam zaistnieć.

Jak zbudować dobry profil na LinkedInie? Przede wszystkim przemyśl strategię i to, w jaki sposób się komunikujesz. Jak chcesz działać i z kim? Jaki jest cel Twojej działalności w obrębie tego medium? Kto jest Twoją grupą docelową? To ważne pytania, na które powinieneś znać odpowiedzi.

1. Nagłówek i podsumowanie zawodowe

W tym miejscu bardzo precyzyjnie powinieneś określić, czym dokładnie zajmujesz się na co dzień i w jakich obszarach jesteś mocny. LinkedIn jest niesamowicie czuły jeśli chodzi o słowa kluczowe. Unikaj ogólników i przysłowiowego lania wody – liczy się mięso! Zasada pisania o konkretach odnosi się też do pozostałych sekcji w obrębie Twojego profilu na LinkedIn (np. doświadczenia). Pamiętaj, aby treści były przystępne i napisane w taki sposób, by inni użytkownicy z łatwością znaleźli interesujące ich zagadnienia. Nie zapominaj o graficznym ułatwieniu w przekazywaniu informacji. Przykładowo, rozbijaj większe bloki tekstowe stosując myślniki lub punktory.

2. Zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle

Bez względu na to, jaką masz opinię o tym portalu jest to jednak portal społecznościowy i przede wszystkim – profesjonalny.  Zastanów się, jak chcesz, by widzieli Cię Twoi klienci. Zadbaj o odpowiednie zdjęcie główne, które musi być wysokiej jakości. Nikt nie mówi, że musi być “sztywno”, jednak pamiętaj, że to nie miejsce, gdzie sprawdzi się selfie z imprezy, czy fotka z plaży.
Na zdjęciu w tle warto przemycić  np. dane kontaktowe. Zadbaj o ciekawy, przyciągający uwagę przekaz graficzny. Nie unikaj przestrzeni, gdzie dodatkowo możesz wyeksponować informacje o sobie!

PRO TIP:

Jeśli w firmie, w której pracujesz, zespół graficzny przyszykował odpowiednią grafikę – jest to miejsce, gdzie powinieneś ją wykorzystać. 🙂 U nas wygląda to tak: HIGHLITE, a to mój profil prywatny.

3. Dane kontaktowe

To powinno być oczywiste, ale z praktyki wiemy, jak niewiele osób aktualizuje je zgodnie ze sztuką. Zadbaj o to, by były to Twoje najaktualniejsze numery telefonu i maile, a nie kontakt, który podałeś w tej zakładce 3 firmy temu, w 2013 roku. W obrębie danych kontaktowych możesz śmiało umieścić adres www firmy, w której jesteś zatrudniony.

4. Przyjazny URL

7834mdfhef3r9dw? Czy coś zrozumiałeś? My też nie. W ustawieniach podaj krótki i zrozumiały adres URL, pod którym będzie wyświetlał się Twój profil. Zamiast przypadkowego, długiego ciągu liczb i liter rekomendujemy podać po prostu imię i nazwisko. Krótko, przystępnie i poprawnie, prawda?

5. Warianty językowe

LinkedIn umożliwia tworzenie kilku wariantów językowych naszego profilu. Jeśli zdecydujesz się, prowadzić profil tylko w języku polskim, albo tylko w języku angielskim – zadbaj o spójność. Prześledź profil od A do Z i sprawdź, czy na pewno wszystkie sekcje masz opisane w jednym języku.

6. Dbałość o szczegóły

To czysta poprawność. Dopieść treści pod względem gramatycznym i interpunkcyjnym. Tak, jak już wspominaliśmy, możesz też zadbać, by były one bardziej czytelne np. stosując myślniki i punktory. Diabeł tkwi w szczegółach! Małe niuanse mogą odegrać istotną rolę w odbiorze całości.

7. Wzbogacanie profilu na LinkedIn o materiały multimedialne

Nie zamykaj się jedynie na formę tekstową. Na profilu świetnie prezentują się wszelkiej maści zdjęcia, video, odnośniki do Twoich publikacji w internecie, itp. W sekcji “doświadczenie” możesz umieścić link kierujący odbiorców np. do Twojego portfolio, czy też do oferty firmy, w której pracujesz. Koniecznie sprawdź sekcję “Polecane”, którą LinkedIn wprowadził dopiero niedawno. To dobre miejsce, żeby się wyróżnić! A jak mówi stare, marketingowe przysłowie… „Wyróżnij się, albo zgiń!”

8. Wysokie pozycjonowanie

Jeśli ktoś wpisze Twoje imię i nazwisko np. w wyszukiwarkę Google, to bardzo prawdopodobne, że natknie się na Twój profil na LinkedInie w pierwszej kolejności. Dlaczego? Platforma bardzo wysoko pozycjonuje się i pojawia się na samej górze wyszukiwania. Warto zatem zadbać, by Twoja internetowa wizytówka prezentowała się możliwie jak najlepiej. 





1. Na start

Co możesz zrobić na sam początek? Zrób listę byłych, obecnych oraz potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Prześledź, jak porozumiewają się między sobą, co publikują, w jaki sposób zwracają się do innych i zacznij rozmawiać z innymi ludźmi w podobny sposób. Upewnij się też, czy masz na pokładzie wśród znajomych swoich kolegów z pracy.

2. Bądź aktywny i dostępny

Dzięki temu Twój profil na pewno się wyróżni. Jak każdy algorytm, algorytm LinkedIna “lubi” żywe profile i regularne treści. Zaplanuj swoje aktywności oraz pamiętaj, że podobne cele biznesowe łączą ze sobą ludzi! Dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i opiniami na pewno zjednasz sobie innych. Żeby zrealizować te założenia, musisz jasno komunikować czym się zajmujesz i jak możesz pomóc. Jeśli prowadzisz profil firmowy w publikacji treści pomogą Ci odpowiednie narzędzia (np. Buffer). Jeśli są to działania w obrębie profilu prywatnego to wystarczy stara, dobra koleżanka – tabela w Excelu. 

3. Rozbudowa sieci kontaktów

Dbaj, aby Twoja sieć kontaktów rosła i pielęgnuj relacje ze swoimi grupami odbiorców. Sam zastanów się, jakich treści potrzebujesz i w taki sposób buduj znajomości. Złą praktyką jest dodawanie do znajomych wszystkich “jak leci”. Traktuj profil na LinkedInie jak miejsce, gdzie poszerzasz swoje skille zawodowe i nie rób z niego (brzydko mówiąc) informacyjnego śmietnika pełnego wszelkiej maści bodźców. Angażuj się pod wpisami osób, które cenisz lub z którymi regularnie wchodzisz w interakcje. Komentuj, udostępniaj i polecaj treści innych ludzi. Zadawaj pytania i merytorycznie wypowiadaj się na poruszane tematy. Wiemy, że nie musimy Ci matkować, ale pamiętaj o kulturze wypowiedzi! Jeśli bezpośrednio chcesz się z kimś skontaktować – nic nie stoi na przeszkodzie, by napisać do tej osoby kilka słów w wiadomości prywatnej.

Co dalej po zaktualizowaniu profilu i dbaniu o sieć kontaktów? Kolej na publikację Twoich postów! Pamiętaj, żeby były to treści wartościowe i merytoryczne, podkreślające Twój profesjonalizm. Tak samo jak w przypadku doboru zdjęcia profilowego, odpuść hobby i przyjemności – postaw na wartość, którą mogą wyciągnąć z publikacji Twoi odbiorcy. Opcji masz kilka – od tworzenia wpisów, po udostępnianie zdjęć, czy materiałów video. LinkedIn to też przestrzeń, gdzie możesz publikować np. dokumenty czy prezentacje. Ma tę przewagę nad innymi social mediami, że można tworzyć na nim teksty, które są dłuższe i mogą przypominać wpis blogowy. Obserwuj reakcje Twojej społeczności, dziękuj za udostępnienia i cierpliwie odpowiadaj na zapytania. Nawiązując do tego, o czym pisaliśmy wcześniej i mówiąc wprost – pielęgnuj każdą relację! Kto wie? Może dzięki naszym radom pozyskasz nowego Klienta lub znajdziesz świetnego partnera do połączenia sił w biznesie? Trzymamy kciuki, żeby wszystko szło teraz po Twojej myśli!