Czym jest mission statement i jak je stworzyć?

10 pytań, które pomogą Ci opracować unikalną deklarację celów firmy.

Zacznijmy od tego dlaczego częściej używamy angielskiej nazwy? A no bo „deklaracja misji firmy” brzmi trochę gorzej, a sama „misja firmy” nie oddaje (w moim odczuciu) tego pojęcia w 100%. 

Mission statement – przedstaw się światu

Mission statement to ważny komunikat, który wysyłasz w świat! Przedstawiasz w nim (w sposób klarowny i treściwy) swoim klientom, partnerom biznesowym, a także pracownikom jaką Twoja firma ma misję, jakie są firmowe cele i jak je spełniacie oraz jakimi kierujecie się wartościami. Często jest to krótki, ale inspirujący opis, który nie tylko przedstawia Twój biznes, ale i pomaga ustalić wewnętrzny kierunek działania. 

Jak stworzyć mission statement?

Bardzo ważne w tworzeniu unikalnej deklaracji misji jest stawianie odpowiednich pytań. W proces jej powstawania warto zaangażować również pracowników i skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która może przeprowadzić taki wywiad bardziej dogłębnie i ocenić jakość odpowiedzi. 

Aby trochę Cię nakierować, przedstawiam Ci 10 najważniejszych pytań, na które warto odpowiedzieć, aby stworzyć wartościowe mission statement dla twojej firmy.

1. Dlaczego firma została założona? 

Odpowiedź na to pytanie powinna Ci uświadomić co firma daje właścicielowi, co daje pracownikom oraz co oferuje swoim klientom, czyli mówiąc dokładniej: na jakie potrzeby odpowiada i w jaki sposób? Nie tylko w rozumieniu produktowym, ale również wartości samej w sobie.

Przykładowa odpowiedź: Przypuśćmy, że tworzymy deklarację dla biura podróży. Możemy założyć, że powstało ono aby: dostarczać rozrywki, organizować wycieczki i czas wolny dla osób prywatnych lub firm, dbać o bezpieczeństwo podróżujących m.in. poprzez zapewnienie odpowiedniego ubezpieczenia.

2. Kim są i czym kierują się klienci? 

Kluczową kwestią jest tutaj poznanie nabywców. Czy mają jakieś cechy wspólne? Co nimi kieruje i dlaczego decydują się właśnie na produkty lub usługi, które oferuje Twoja firma? Czy jest to szeroka czy wąska grupa? 

Przykładowa odpowiedź: załóżmy, że nasze biuro podróży znajduje się w Poznaniu. W takim wypadku, wspólną cechą klientów na pewno będzie miejsce zamieszkania, czyli w tym przypadku Poznań. Kolejne cechy to: zamiłowanie do podróży, chęć uczestnictwa w kompleksowo organizowanych wycieczkach, potrzeba poczucia bezpieczeństwa podczas wyjazdów.

3. Kim są partnerzy, którzy biorą udział w całym procesie? 

Warto zastanowić się i wyodrębnić kim są dostawcy z którymi współpracujesz, udziałowcy oraz akcjonariusze – jeżeli firma takich posiada. W tym pytaniu, ważne jest, aby pomyśleć o wszystkich poziomach produkcji lub świadczenia usług, a także o osobach, które biorą w nich udział.  Zastanów się nad tym jakie są między wami relacje, jakie wartości mają Twoi partnerzy biznesowi i czym kierują się przy współpracy z Tobą. 

Czy jest to relacja bezpośrednia i otwarta, polegająca na obustronnym zaufaniu, a może na bardzo precyzyjnie określonych zasadach, dzięki którym każda ze stron czuje się bezpiecznie w prowadzeniu wspólnych biznesów?

Przykładowa odpowiedź: kontynuując opisywanie całego procesu na przykładzie biura podróży, jego partnerami biznesowymi będą m.in. linie lotnicze i firmy ubezpieczeniowe. Biuro podróży może w relacji z tymi partnerami priorytetowo traktować: dobre podejście do klienta, jakość i atrakcyjną cenę lub profesjonalną obsługę.

4. Czym cechuje się specyfika branżowa?

Na początku musisz określić co firma oferuje: produkty czy usługi? Następnie przejdź do przeanalizowania najważniejszych czynników, jakie dominują w ich dostarczaniu. Czy Twoja firma cechuje się najlepszą jakością? Różnorodnością i szerokim wyborem? A może szybkim czasem realizacji?

Przykładowa odpowiedź: biuro podróży oferuje usługi. Analizując dalej, możemy założyć, że jest to agencja, która świadczy kompleksowe usługi turystyczne i ściśle współpracuje z wieloma dostawcami z sektora turystycznego. Twoje oferty mogą więc cechować się luksusowymi hotelami, najlepszą organizacją wycieczek dla dzieci lub atrakcyjną ceną na wakacje w Azji. 

5. Co sprawia, że nasze usługi lub produkty są unikalne? 

Po odpowiedzi na poprzednie pytanie należy rozwinąć ją o bardziej szczegółowe zbadanie procesu. Czym wyróżniają się dostarczane przez nas produkty od innych? Co sprawia, że mamy przewagę nad konkurencją? Czy jest to cena, szybkość, jakość? Jaki poziom usług oferujemy?

Przykładowa odpowiedź: jeżeli tworzysz spersonalizowane wycieczki, które odpowiadają indywidualnym potrzebom klientów, konkretnym zainteresowaniom oraz stylowi podróżowania, a oprócz tego mają dopasowany budżet, to… w przypadku biura podróży może być to indywidualne podejście do klienta.

6. Jaką rolę w firmie grają pracownicy?

Odpowiedź na to ważne pytanie ukaże Ci podejście firmy do pracowników i ich wartość. Kto lub co  odgrywa ważniejszą rolę w dostarczaniu usług: pracownicy czy produkt? Może to ludzie nadają wartość Twojej firmie i kształtują jej wizerunek w oczach klientów?

Przykładowa odpowiedź: w biurze podróży pracownicy mogą być swoistymi ambasadorami. To oni reprezentują firmęwpływają bezpośrednio na decyzje klientów. Powinni cechować się profesjonalizmem, szeroką wiedzą dot. destynacji oraz umiejętnościami obsługi klienta. Do tego pytania można również podejść przez pryzmat relacji wewnątrz firmy. Zaangażowanie, pasja, wzajemne wsparcie i dobra atmosfera, to również ważne czynniki wpływające na wyobrażenie o firmie.

7. Jaki wizerunek firmy chcemy przedstawiać? 

Odpowiadając na to pytanie, uświadomisz sobie jak chcesz, aby firma była widziana oczami klienta lub partnera biznesowego. Z czym/kim chcesz, ma być utożsamiana?

Przykładowa odpowiedź: dla biura podróży ważnymi wartościami podczas budowania wizerunku, będą te, dzięki którym klient zdecyduje się pojechać z nimi nawet na „koniec świata”. Dlatego takie biuro musi być: wiarygodne, profesjonalne, eksperckie i godne zaufania.

8. Jakie są cele i jaka jest definicja sukcesu?

Postaraj się odpowiedzieć na to pytanie, biorąc pod uwagę różne aspekty. Mogą to być: zadowolenie klientów, rozwój firmy, rentowność i zwiększenie zysków.

Przykładowa odpowiedź: jako biuro podróży, sukces możemy mierzyć poprzez zadowolenie klientów. Jeżeli głównym celem będzie zapewnienie niezapomnianych doświadczeń, to sukcesem będzie duża liczba dobrych opinii.

9. Jak osiągnąć wyznaczone cele? 

Pogłęb to pytanie o dodatkowe rozważania. W jaki sposób możesz osiągać swoje cele? Czy posiadasz narzędzia, których używasz do ich mierzenia? Czy masz strategię i plan według którego podejmujesz działania?

Przykładowa odpowiedź: badanie rynku turystycznego i analiza konkurencji może pomóc przy obserwowaniu i poznawaniu trendów i preferencji podróżniczych lub znajdowania niszy, do której warto dotrzeć. Na podstawie takich informacji możemy opracować strategię, która wyróżni firmę na tle konkurencji i sprawi, że jakość usług będzie jeszcze wyższa. Jeżeli naszym celem jest przyciągnięcie większej liczby klientów, to warto zainwestować w budowanie rozpoznawalnej marki i wizerunku firmy godnej zaufania. 

10. Jakie wartości są ważne podczas całego procesu?

W tym pytaniu chodzi o pewne wartości wyższe, którymi kierujecie się jako zespół, jako sprzedawca lub jako partner biznesowy. Warto uświadomić sobie co jest motorem dla firmy i jej pracowników: czy najważniejsza jest rzetelność i terminowość? Zrównoważony rozwój i dbanie o środowisko? A może szukanie nowych rozwiązań, kreatywność i innowacyjność? 

Przykładowa odpowiedź: dla biura podróży najważniejszymi wartościami może być zrównoważony rozwój i dbanie o ograniczenie śladu węglowego podczas podróży oraz uczciwość i zaufanie pokazywane przez transparentne informowanie klientów o warunkach i kosztach wyjazdów. 

Co dalej?

Gdy odpowiemy już na wszystkie pytania, deklaracja misji firmy zdaje się klarować sama. Może ona mieć długą lub krótką formę w zależności od tego ile chcecie w niej przekazać. Przykładowo, po podsumowaniu odpowiedzi na wszystkie pytania, misja naszego biura podróży mogłaby brzmieć tak:

„Nasze biuro powstało, aby dostarczać wysokiej jakości ciekawe wycieczki oraz zapewniać niezapomniane przygody w bezpieczny i zrównoważony sposób. Dążymy do budowania zaufania zapewniając klientom kompleksowe i atrakcyjne wyjazdy stawiając na uczciwość, transparentność i terminowość. Ważnym elementem naszego sukcesu jest nasz zespół, który tworzą pasjonaci. Dlatego nieustannie się rozwijamy, szukamy nowych destynacji, a przy tym dobrze się bawimy!”

Ale może wyglądać również tak:

„Z pasją i radością dostarczamy Wam wysokiej jakości, ciekawe wycieczki, budując zaufanie przez kompleksowe podejście do każdej oferty”.

Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Wam proces tworzenia własnego mission statement, a jeżeli macie dodatkowe pytania, to tylko podpowiem, że nasz różowy zespół szybko odpisuje na maile. 😊