lalka w rómpkach stojąca w rzędzie różowych szpilekżowych tra

Jak promować firmę w 2023? Poznaj 7 trendów marketingowych na nowy rok

2 + 0 + 2 + 3 = 7. Cóż za szczęśliwa liczba!  W nowy rok wchodzimy więc z optymizmem i z tej okazji przedstawiamy aż siedem naszym zdaniem istotnych trendów marketingowych które warto obserwować w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Zanim jednak przejdziemy do rzeczy: chwila na wyjaśnienie. Dlaczego zależy nam na tym, by dzielić się z tobą naszymi przewidywaniami? Czy nie jest to aby takie marketingowe jasnowidztwo

Trendy marketingowe B2B i B2C – przewidywania, czy doświadczenie?

Trendy, jak wiemy, bywają nieprzewidywalne. Kto wie, czy nie zdarzy się w naszej branży przełom – coś, o czym nikt wcześniej nie miał prawa słyszeć. Dlatego nasze typy traktujemy jak drogowskazy i opieramy ich wybór o własne obserwacje i to, co naszym zdaniem ma prawo działać jeszcze lepiej w kolejnym roku.

Pracujemy na co dzień z klientami z różnych branż i o różnych potrzebach. Jednych interesują konwersje ze strony, inni chcą sprzedawać detalicznie, a jeszcze inni budować świadomość marki i rozwijać employer branding.

Specyfika każdego projektu generuje wnioski i spostrzeżenia, warte odnotowania.

Stąd nasza lista – zależy nam na budowaniu świadomości na temat sposobów, w jakie biznesy mogą realizować swoje marketingowe cele. Każdą potrzebę jesteśmy w stanie zaspokoić, działając w świadomy sposób, czyli mając na uwadze to, jakim celom służą używane narzędzia i wdrażane procesy. Wystarczy mieć oko na dobre praktyki – jak te opisane poniżej.

Rozwój technik marketingu przychodzącego #B2B

Zacznijmy od trendu, który wcale nie jest nowością, a jednak – jak żaden inny rewolucjonizuje podstawowe działania reklamowe firm. To tzw. inbound marketing, czyli forma działań promocyjnych, która zachęca odbiorców do głębszego „wejścia” w świat marki, jej specjalizacji i profesjonalizmu. Zagłębiając się w świat marki, odbiorca jest w centrum zainteresowania, potencjalnie stając się prospektem, klientem, a nawet promotorem naszych rozwiązań. To innowacyjne myślenie w porównaniu do niegdyś standardowych „lejków”, odbierających niejako podmiotowość targetu.

Zamiast polegać na skrzętnie budowanej fasadzie, którą nasz potencjalny odbiorca będzie zaledwie „mijał” w przestrzeni cyfrowej, lepiej jest tworzyć okazje, by został z nami na dłużej.

W tym celu marki najczęściej decydują się na rozbudowywanie działań w mediach własnych. Inwestują we wsparcie z zakresu SEO, kreują ciekawe i profesjonalne treści. Często zapominają jednak o ważnym aspekcie, jakim jest zbadanie potrzeb grupy docelowej. O czym chcą czytać odbiorcy? Co ich ciekawi albo z czym mają kłopot? Mając wiedzę na ten temat, możesz bez przeszkód wyłuskać frazy kluczowe, na bazie których powstanie ciekawy i dobrze pozycjonowany artykuł.

W nowym roku inbound marketing trendować będzie jednak nie poprzez rozwój blogów (które w przestrzeni B2B wciąż będą się świetnie trzymać). Webinary, filmy instruktażowe, podcasty, raporty, czy obszerne e-booki – to wszystko przyda się wszędzie tam, gdzie firmy poszukiwać będą sposobów na skierowanie targetu na swój świat wartości. Kluczowe dla skutecznego prowadzenie inbound marketingu będzie jednak mierzenie efektów i wyciąganie wniosków, choćby za pomocą narzędzi do analityki ruchu na landing page’ach, wykorzystywanie skutecznych formularzy do badania naszej grupy, prowadzenie testów AB przy wypuszczaniu treści. Wszystko po to, by lepiej poznać kogoś, kto ma być w centrum naszej uwagi.

Hasła-klucze: content marketing, webinar, formularz, podcast, landing page, blog

Pionowe i krótkie – filmy na TikTok i Instagram Reels #B2C

Tak, jak już pisałem ostatnim razem, TikTok stał się poważną platformą, która daje możliwość budowania nie tylko prywatnej, ale i firmowej marki na różne sposoby, w zależności od wieku i zainteresowań naszych odbiorców.

To, co jednak istotne, to sama rozdzielczość materiałów, które na TikToku oglądamy. Pionowy format 1080×1920 jest standardem, do którego warto się przekonać. Obecnie wszystkie duże platformy – z YouTube i Facebookiem włącznie – zdążyły się na niego zorientować, a wręcz go faworyzować. 

Skąd taka zmiana? Przede wszystkim z wygody – wertykalne video ogląda się szybciej i bez obracania telefonu. Dodatkowo – na co wskazuje sama nazwa instagramowej iteracji formatu – takie filmy tworzą naturalną „rolkę” do przewijania w nieskończoność. Jeden ruch i przechodzimy wprost do kolejnej treści.

To nieuniknione, że firmy będą w najbliższym czasie dopasowywały treści właśnie do standardu 15-, 30- i 60-sekundowych filmów kręconych w pionowej orientacji. Wpływa to bowiem nie tylko na komfort ich odtwarzania, ale przede wszystkim pozycjonowanie – dziś Facebook, Instagram oraz YouTube zaimplementowały mechanizm „podrzucania” wertykalnych treści video częściej, niż klasycznych horyzontalnych nagrań. 

Hasła-klucze: relacje, rolki, TikTok, YouTube Shorts, video marketing

@inpost_paczkomaty Świętuj Dzień Kuriera razem z InPost 🎉 #inpost #paczkomat ♬ original sound – InPost_Paczkomat

Employee advocacy, czyli głos zespołu jako trend marketingowy #B2B

Wizerunek firm przestaje być dyktowany wyłącznie przez informacje prasowe, kampanie brand awareness, czy dopieszczone strony internetowe. W miejscach takich, jak LinkedIn czy Twitter, do głosu dochodzi indywidualny pracownik, specjalista i to jego zdanie oraz wizerunek kształtuje to, w jaki sposób inni postrzegają całą organizację.

Employee advocacy, czyli rzecznictwo pracownika, zdobywa coraz większe znaczenie. Warto wykorzystać ten trend, dając swojemu zespołowi możliwość aktywnego współtworzenia wizerunku firmy.

Jednym z ciekawszych rozwiązań w tym zakresie jest tworzenie okazji do chwalenia się przez pracowników jednostkowymi lub zbiorowymi sukcesami, a także dodatkowymi wartościami, jakie dostrzega w miejscu pracy. Przykład? Oznaczanie własnych specjalistów w postach dotyczących case study, wysyłanie spersonalizowanych paczek zdjęć z firmowych wydarzeń oraz przygotowanych wcześniej, krótkich tekstów do wykorzystania w social mediach. 

Tak prowadzona aktywizacja może procentować, budując wiarygodność firmy w oczach klientów, „uczłowieczając” jej wizerunek, a przy tym prezentując zespół jako grupę prominentnych specjalistów. Jednocześnie employee advocacy wspiera proces pozyskiwania nowych pracowników, czyli stanowi wsparcie rekruterów oraz HR. Inny punkt widzenia, a tyle korzyści.

Hasła-klucze: LinkedIn, GoWork, Sharebee, ekspert

Inteligentny social selling na LinkedIn #B2B

Skoro jesteśmy przy włączaniu pracowników w budowanie komunikacji wspierającej działania firm – warto przyjrzeć się wartościowemu trendowi, jakim jest social selling.

W dwóch słowach tkwi cała idea podejścia: social oznacza społecznościowy wymiar, natomiast selling określa sprzedażowy charakter działania. A zatem mamy do czynienia ze sposobem sprzedaży poprzez aktywność w ramach pewnej społeczności. Ktoś zapyta: czy nie jest to tożsame z cold mailingiem albo cold callingiem? Zdecydowanie nie.

W swoich założeniach social selling jest zaprzeczeniem „zimnego” kontaktu. Dlatego, że zakłada on prowadzenie procesu sprzedażowego poprzez budowanie relacji i tworzenie naturalnych okazji do kontaktu bezpośredniego.

Chodzi o inicjowanie relacji biznesowych przez udostępnianie wartościowych i przydatnych treści. To klient ma zaufać, że dane rozwiązanie jest najlepszym wyborem, opierając się na wierze w profesjonalizm i odpowiedzialność danego pracownika/zespołu. Owszem, wymaga to konsekwencji i skoordynowanych działań, jednak buduje solidny grunt pod sprzedaż.

Jesteśmy przekonani, że social selling będzie w 2023 roku jeszcze silniejszy, szczególnie jeśli będzie bazował na narzędziach LinkedIn oraz profesjonalnym researchu potrzeb klienta.

Hasła-klucze: lider, materiały eksperckie, marka osobista, relacje, CRM

Owocna współpraca marketingu i sprzedaży #B2B

Przy social sellingu temat ten mógł być już odczuwalny podskórnie, ale warto podkreślić go, jako osobny trend. W końcu wizerunek i jego wpływ na sprzedaż tworzą naturalny proces, którego dopracowanie i optymalizacja stanowi trudne zadanie, a jednak tak niezbędne do osiągania satysfakcjonujących wyników.

Współpraca działów marketingu oraz sprzedaży, o ile dla wielu z nas wydaje się całkowicie standardowa, wręcz domyślna, okazuje się często wymagać dodatkowej uwagi. Dlaczego? 

Często marketing i sprzedaż posługują się różnymi materiałami wyjściowymi, a także mają całkiem inne KPI (kluczowe wskaźniki efektywności), które są dopasowane do odrębnych działań. Są także rozliczane z zupełnie odmiennych rezultatów. Brak tutaj punktów styku, tak potrzebnych choćby przy skutecznym „ogrzewaniu” leadów, gdzie zresztą marketing i sprzedaż mają razem wiele do powiedzenia – od budowania dedykowanych treści po bezpośredni kontakt. 

Jak to zmienić w nowym roku? Wdrażając nowe procedury komunikacji wewnętrznej i sposoby tworzenia materiałów promocyjnych, istotne może okazać się także zilustrowanie modelowej ścieżki klienta oraz umiejscowienie na niej zadań jednego i drugiego działu. To pozwoli skoordynować pracę marketingu i sprzedaży, a także zainicjuje niezbędne rozmowy pomiędzy specjalistami z obu dziedzin. 

Hasła-klucze: customer journey, proces, materiały sprzedażowe, warsztaty

Odpowiedzialność bez nadużyć #B2C

Tu zahaczymy jeszcze o kwestię pozornie tylko wizerunkową, jaką jest realizowanie polityki zrównoważonego rozwoju, kojarzoną z terminami ESG (z ang. Environmental, Social and Corporate Governance) czy CSR (z ang. Corporate Social Responsibility). 

Dlaczego warto rozmawiać o sposobie komunikowania swoich działań prospołecznych w ramach trendów marketingowych na 2023? Chodzi przede wszystkim o przejrzystość. Wizerunek zrównoważonego biznesu to nie laurka wystawiona samemu sobie za trud włożony w  ratowanie świata, jakkolwiek prześmiewczo to nie zabrzmi.

Dziś, kiedy pogłębianie świadomości marki w przypadku wielu firm oparte jest o odwoływanie się do „zielonych”, „zrównoważonych”, czy „klimatycznie neutralnych” działań, warto mieć na uwadze zasadność takich słów. 

Czy komunikat prasowy, w którym wykazuje się akcje pokroju firmowego sprzątania odpadów albo zasadzenia 100 drzew, można uznać za prawdziwie zrównoważone? Czy brak wdrożonej polityki związanej z OZE albo nieproporcjonalna liczba podróży służbowych z wykorzystaniem samochodu lub samolotu może być pomijana, kiedy zarząd chwali się innowacyjnym podejściem do odpowiedzialności biznesu?

Konsumenci wiedzą coraz więcej o wpływie biznesu na klimat, na nierówności społeczne, czy nawet politykę. Coraz częściej realne utrzymywanie norm dotyczących emisji CO2 czy realizowanie lokalnych projektów społecznych jest widziane jenako obowiązek większych organizacji.

Wniosek? W nowym roku lepiej zapracować na wielkie słowa, zamiast ulegać presji na wielkość bez konkretnych argumentów. W końcu hasło „greenwashing” pojawia się w dyskusjach o klimacie częściej i z większym przekonaniem.

Hasła-klucze: ESG, CSR, raporty, zrównoważony biznes, net-zero policy

Przemyślany UX design, czyli większy ruch #B2C

Na koniec zostawiłem trend, który cechuje paląca potrzeba przeprowadzania badań i inwestowania w komfort odbiorców. Czyli User Experience jak się patrzy.

UX to w skrócie dziedzina zajmująca się optymalizacją projektowania nastawioną na jak największy komfort użytkownika przy jak najdokładniejszym zabezpieczeniu potrzeb organizacji. Przykład? Layout twojej ulubionej aplikacji albo ułożenie półek sklepowych i działów w markecie, do którego pójdziesz po pracy.

Dlaczego mowa o UX przy okazji trendów marketingowych? Choćby dlatego, że dziś landing page, wydania typu e-book, a nawet aplikacje są trzonem kampanii marketingowych. Ich zaprojektowanie ma kluczowy wpływ nie tylko na to, czy będą atrakcyjne dla końcowego odbiorcy i regularnie używane. 

Dobry projekt UX może zwiększać procent konwersji, wpływać na pozycjonowanie adresu w Google, czy nawet przyczynić się do czytelnej segmentacji klientów korzystających ze strony www.

Słowem – inteligentnie projektując doświadczenia, do których kierujemy użytkownika, zwiększamy naszą skuteczność i jednocześnie dbamy o komfort klientów. Warto zastanowić się nad zakresem pracy nad UX – czy chodzi o sam layout? Czy za UX uznamy pracę nad copy lub w ogóle strategiczne rozmieszczanie CTA na stronie? Czy projekt tworzy jeden dizajner, czy cały zespół odpowiedzialny za kompleksowe propozycje? Granicę można postawić tam, gdzie kończy się nasz wpływ na kierowanie ruchu odbiorców.

Cokolwiek postanowisz – oprzyj proces optymalizacji UX o współpracę ze specjalistami – zarówno od grafiki, jak i prototypowania, ale również badań behawioralnych. Z ich pomocą celniej trafisz w gusta grupy docelowej i dokładniej prześledzisz własne potrzeby warte zaspokojenia.

Hasła-klucze: UX, UI, Figma, badania, design thinking